Home Nederland Nederlandse consumenten zijn bang dat Virtual Reality ons minder sociaal maakt

Nederlandse consumenten zijn bang dat Virtual Reality ons minder sociaal maakt

Ondanks de behoefte Virtual Reality (VR) te willen beleven, zijn Nederlandse consumenten bang dat de wijdverspreide acceptatie van VR ten koste gaat van oprechte menselijke interactie. Nieuw onderzoek van Worldpay, een wereldwijde leider op het gebied van betalingen, toont aan dat 41% van de ondervraagde consumenten in Nederland er vanuit gaat dat men minder sociaal wordt zodra de populariteit van VR toeneemt.

De acceptatie wordt ook tegengehouden door de hoge kosten van VR-apparatuur, waarbij 50% van de ondervraagden aangeeft dit als belangrijkste bezwaar te zien als het gaat om VR-aankopen. Veiligheid is een bijna net zo’n groot bezwaar voor Nederlandse consumenten, waarbij 41% te kennen geeft dit als grootste zorg te beschouwen als het gaat om betalingen doen in een virtuele wereld.

Op een fundamenteler niveau geeft meer dan een derde (39%) van de ondervraagden toe niet in te zien hoe VR voordeel kan opleveren in het dagelijks leven en 27% zegt geen behoefte te hebben aan de technologie.

Ondanks deze bedenkingen gaat 38% van de ondervraagde Nederlandse volwassenen er vanuit dat VR uiteindelijk door iedereen zal worden gebruikt. Vertrouwend op de hype en niet de technologie zelf denkt 44% dat Augmented Reality (AR) en VR-technologie explosief zullen groeien en in de toekomst net zo populair zullen zijn als de smartphone.

Binnen de traditionele winkelbelevingen is ook veel vraag naar VR. Zo denkt 49% van de ondervraagden dat VR de manier waarop wij winkelen kan veranderen en 45% zou willen dat VR meer in winkels wordt gebruikt. Echter, driekwart (75%) zegt dat de mogelijkheid een product te visualiseren en te ervaren of de ervaring in VR/AR hun kans op impulsaankopen niet zal veranderen.

In een commentaar op de bevindingen zegt Rogier de Boer, VP in Business Development voor EMEA bij Worldpay: “Hoewel de vraag naar VR door consumenten groeit, is er een lange weg te gaan voordat de technologie gangbaar wordt in Nederland. Naast het scepticisme over de waarde van VR, voelen consumenten zich niet op hun gemak bij het opslaan van hun betaalgegevens in een virtuele wereld. Echter, het is belangrijk te bedenken dat mensen nog maar net gewend zijn geraakt aan mobiel bankieren en winkelen via hun smartphone. Consumenten hebben simpelweg meer tijd nodig om kennis te maken met betalingen in VR en bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om deze overgang langzaam te laten verlopen door de consument een consistente en veilige winkelbeleving te bieden.”

Om te helpen bij het overwinnen van die waargenomen veiligheidsbarrière wordt er bij Worldpay onderzocht hoe klanten kunnen betalen met een creditkaart of debetkaart terwijl zij zich nog in een virtuele omgeving bevinden. De wereldwijde betalingsverwerker heeft een ‘proof of concept’ gecreëerd dat online en in de winkel hetzelfde niveau van gemak en veiligheid biedt zonder dat klanten de virtuele wereld hoeven te verlaten.

Het prototype ontwerp gebruikt Host Card Emulation (HCE) om het aankoopproces te virtualiseren. De betaling maakt gebruikt van EMV*-technologie. Voor aankopen onder de EUR25 werkt het prototype op dezelfde manier als een contactloze betaling – met een beweging van de (virtuele) kaart langs een (virtuele) kaartmachine. Voor aankopen boven de EUR25 heeft Worldpay een technologie gecreëerd die AirPIN heet. Dit is de eerste in zijn soort en zorgt ervoor dat de klant tijdens zijn/haar virtuele beleving een reeks nummers te zien krijgt, waarna vier getallen kunnen worden gekozen die de PIN vormen, één voor één, met behulp van de virtuele afstandsbediening.

In een commentaar op het ‘proof of concept’ voegt de Boer toe: “Innovatie is wat ons en onze klanten drijft. De technologische ontwikkeling blijft groeien, de behoefte van consumenten ook. Als vooroplopend betalingsbedrijf is het onze verantwoordelijkheid om te overwegen waar de volgende generatie betalingen plaatsvindt. We hebben dit prototype gebouwd om een consistente, veilige betalingsoptie voor consumenten in een virtuele wereld te bieden. De voordelen voor handelaren die experimenteren met virtual en augmented reality kunnen enorm zijn. Hoewel het in een heel vroeg stadium van ontwikkeling is, geloven wij dat de ‘sky the limit’ is als het gaat om de branches die deze technologie nuttig zullen vinden. Terwijl meer bedrijven experimenteren met VR/AR in hun streven meer klantbetrokkenheid te bereiken, moeten zij overwegen of VR-technologie ook aankopen kan ondersteunen. Een boeiende, meeslepende en consistente VR-beleving kan mogelijk zelfs de verkoop omhoog brengen.”

* EMV staat voor Europay, MasterCard en Visa en is een wereldwijde standaard voor credit- en debetkaarten die gebruik maakt van computerchips om transacties per chipkaart te autoriseren (en te beveiligen).

Over de gegevens
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinium in maart 2017 waarbij 16.000 consumenten zijn ondervraagd die hebben gehoord van Virtual Reality of Augmented Reality in Australië, Brazilië, China, Duitsland, Japan, Nederland, Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Laad meer Nederland
Reageren niet mogelijk

Bekijk ook

Slechte week voor de Graafschap na puntverlies tegen Jong AZ en GA Eagles

Afgelopen week had de Graafschap een slechte week; het eerste verlies dit seizoen was een …